פיתוח מוצרי מזון הוא אחד מהענפים המכניסים יותר בענף המזון. אבל מה הוא בעצם כולל? מה נדרש לצורך פיתוח מוצר מזון בישראל?
השלב הראשון הוא שלב הרעיון- לפעמים חברה מקבלת שאלות /בקשות מהלקוחות לייצר מוצר בטעם /מרקם חדש ולפעמים הרעיון מתחיל בחברה.
במקרים רבים, חברות נתקלות במוצר ורוצות לייצר אותו גם אצלן ואפילו לשדרג ולהשביח אותו.
בכל אחד מהמקרים – בשלב הרעיון, רצוי לצרף לתהליך מומחה לפיתוח מוצרים, שיוכל לשאול את השאלות הנכונות בזמן ולחסוך הרבה טעויות וכאבי ראש מיותרים בתהליך, המורכב ממילא- ולהוביל את החברה /את היצרן, לפיתוח המוצר המעולה שהוא רוצה, במינימום תקלות בדרך.
במקרים רבים קיימת דרישה לפיתוח מוצר/ים חדש/ים אך אין רעיון. וגם פה מפתח מוצרים מקצועי יוכל לסייע, בסיעור מוחות בבחינה ובהבנה של השוק ומציאת כיוונים וקונספטים חדשים שיתאימו לחברה.
נציגי מחלקות החברה השונות: שיווק, מכירות, טכנולוגיה, שף, מנכ"ל החברה ומפתח המוצרים המקצועי, מתכנסים יחד לפגישת סיעור מוחות שבה מועלים רעיונות שונים לפיתוח המוצר החדש. לאחר שכל אחד מהנציגים מעלה את הרעיון שלו, נדרשים תחקירים של כל אחד מהנציגים בתחומם, לבחינת המשמעות של התהליך. מה נדרש על מנת לייצר את המוצר, חומרי גלם, עלויות, זמן, טכנולוגיה, ציוד, וכד'
בתום הפגישה יתקיימו עוד תחקירים, יותר פרטניים ועוד כשתי פגישות עד שיתקבל אב טיפוס של המוצר החדש. במקרים מסוימים בייצור המוצר נדרשת מעבדה ובמקרים אחרים המוצר החדש יצר ישירות מקו היצור הקיים.
כאשר המוצר קיים – בהתאם לתוכנית השיווק והמכירות שנקבעו הוא מוחדר לשוק.
במקרים לא מעטים, אחרי שמוצרים מושקים לשוק, למרות שבשלבים הראשוניים הייתה היתכנות ובדיקות הראו פוטנציאל גדול, הם לא מצליחים בפועל.
במקרים אחרים יכולות להתגלות בעיות במוצרים, או שנדרשת חשיבה חדשה, למטרת חיסכון /קיצוץ בעלויות. לפעמים הסרה של מוצר מקו הייצור יכולה לעלות לחברה יותר מאשר, שדרוג שלו והחזרתו לשוק.
על מנת לשדרג מוצר קים שנכשל, יש להבין את הסיבה לחוסר ההצלחה שיכולה לנבוע מגורם אחד או ממספר גורמים משותפים:
בהתאם להבנה של הבעיות במוצר הקיים, ניתן יהיה להפיק לקחים ולהטמיע את השינויים לטובת שדרוג המוצר והפיכתו למוצר חדש.
תמחור של מוצרים הוא אומנות המצריכה ניסיון רב ידע וגם לא מעט כישרון. לא תמיד מספיק לחשב את העלויות ולבצע מכפלה – בשוק תחרותי נדרשת הרבה פעמים חשיבה יצירתית ומציאת חומרי גלם חלופיים איכותיים לא פחות וזולים יותר לטובת הוזלת המחיר.
תמחור המוצרים יכול להיות אחת הסיבות להצלחה/כישלון של מוצר בפועל.
על מנת להוזיל מוצרים יש לבחון שלושה פרמטרים בחומרי הגלם:
ככלל – באיכות חומרי הגלם אסור לפגוע, אך ניתן להחליף/להמיר אותם בחומרי גלם אחרים שיכולים לתת מענה ראוי.
אורך מדף הוא שיקול בעלויות. ברגע שחיי המדף קצרים ויש סיכום עם היצרן על קבלת חזרות יש לזה עלויות, ובמידה ואין חזרות גם לזה יש עלות שהרשת סופגת.
כוח אדם הוא תמיד תשואה שיש לנסות להפחית, כדי לצמצם את העלויות למינימום.
למרות שבישראל, מרבית המוצרים הינם מוצרים בתוצרת מקומית, עדיין מגיעים מוצרים ממדינות זרות, שנדרש לבצע להם התאמה, כדי שימכרו היטב בשוק המקומי.
אחד השלבים הראשונים הנדרשים לביצוע הוא, מבחני טעימה ומראה ובחינה מקדימה של הצורך /החדשנות שהמוצר מגיע איתם.
בהמשך לממצאים ולמסקנות, הרבה פעמים נדרשת נסיעה לארץ המוצא שבה מיוצר המוצר, כדי לבחון אפשרויות לשינויים בטעם /מראה, בהתאם למסקנות שהתקבלו. התאמה של כשרויות וכד'.
ניתן להסתייע בשף פיתוח מוצרים, על מנת לקבל חוות דעת מקצועית לפני הבאת מוצרים חדשים לארץ- בחינת נקודות לחיוב ושלילה. בנוסף- לביצוע התאמות לייחודיות הטעם הישראלי. לבצע מבחני טעימה על ידי מובילי דעת קהל למוצרים והסקת מסקנות, השגת כשרויות למוצרים המיובאים.
הישראלים מאוד מתקדמים בפיתוח מוצרים למדינות זרות. ומתקבלים בהרבה מאוד מקרים, באהדה גדולה ולא רק בשוק היהודי, אלא גם בשוק הכללי.
בכל זאת, את אותו התהליך שיתבצע לפיתוח/שדרוג מוצר בארץ, יש לבצע גם כאשר מדובר במוצר שמיועד למדינה זרה- רק עם הרבה יותר הכרה והבנה של השוק אליו רוצים להגיע. מפתח המוצרים יצטרך להיות בעל רקע קולינרי עשיר ועם ניסיון פיתוח מוצרים לשווקים אירופאיים/ אמריקאים, לרבות הכירות עם השפה וניואנסים תרבותיים.
במוצרים בישראל או שמיועדים לקהל יהודי, נדרשת הבנה והתייחסות לנושא סוג הכשרות למוצר/חומרי הגלם. לא תמיד העובדה שיש כשרות מספיקה. ולפעמים היעדר כשרות מהודרת, יכולה למנוע את הצלחתו של המוצר.
מאידך- למוצרים מיובאים /קיימים שאין כשרות מהודרת, נדרשת התאמה ולכן יש צורך בהדרכה ובליווי כיצד לבצע אותה בצורה יעילה מהירה וחסכונית..
שף פיתוח מוצרים מכיר את השוק בשונה מאנשי הצוות ולכן בשלב הרעיון, יכול לסייע רבות לקידום הרעיונות והתאמתם. בהמשך, שף פיתוח המוצר, יסייע למחלקת השיווק, לפתח רעיונות למוצרים נוספים לרעיון שעלה, או מוצרי דור המשך. בפן הטכנולוגי, לשף תהיה יכולת לסייע לפיתוח הטעמים והתאמה שלהם לשוק, מפאת ההכרות שלו עם חומרי הגלם, הציוד וטכניקות העבודה.
בשלב מבחני הטעימה, לשף פיתוח מוצר חשיבות רבה וכן בשלב מבחן השוק- כשנדרשים שינויים והתאמות המצריכים חשיבה והבנה מקצועית.